Luštěniny - známé i neznámé

 Vrátit se zpět
luštěniny-kategorie

Luštěniny-známé i neznámé

Vyberte si luštěniny pro každou příležitost

6.5.2018

Luštěniny v dnešní době jednoznačně nabývají na popularitě. A rozhodně nebodují jen u vegetariánů a veganů, pro něž jsou cenným zdrojem bílkovin a důležitou složkou při vaření. Luštěniny mají totiž pravděpodobně nejširší využití v kuchyni, neboť z nich lze připravit téměř cokoli.

Luštěniny east end


Jak tedy vybírat?

Skvěle poslouží jako příloha i jako základ pokrmu, například takový falafel či fazolové burgery stačí doplnit jen zeleninovým salátkem a máte perfektní večeři. Můžete se těšit na spoustu receptů na našem blogu, na kterých pilně pracujeme.

Dále pak luštěniny ve většině případů vytvářejí základ pro oblíbené kari. Nejčastěji se používají červená čočka či cizrna, ale rozhodně není od věci použít i žlutý hrách nebo mungo fazolky. S přípravou cizrnového kari se zeleninou se můžete inspirovat zde

Určitě všichni znáte hummus, v dnešní době naprostý boom, jenž seženete již v téměř každém obchodě. Nicméně domácí je stejně nejlepší a má milion variant! Není třeba se ovšem zastavovat při výrobě pomazánek pouze u cizrny, ale i fazole perfektně poslouží. Jednoznačně musíte vyzkoušet třeba fazolovou pomazánku s karamelizovaným fenyklem a fenyklovými semínky, na níž s vámi brzy budu sdílet recept!

Cirzna East End

 

V neposlední řadě se dá z luštěnin upéct spousta sladkých dobrot. Níže najdete fotku fazolového brownies z červenou řepou a extra hořkou čokoládou. Abyste si usnadnili přípravu, použijte fazole z plechovky.  A nebo naopak světlé blondies s jablky připravované z cizrny, banánu a rozzářené kurkumou! Jednou jsem oba dva tyto dezerty připravila na oslavu a nikdo neuhádl, z čeho jsou složené, nicméně všichni si pochutnali.

V Asii jsou velmi oblíbená malá jídla, která se hodí jako předkrm nebo jen tak zakousnutí. Určitě všichni znáte vietnamské závitky z rýžového papíru, do nichž je skvělé použít kromě jiného i naklíčenou cizrnu či mungo fazolky. Z mungo fazolek dále pak připravit například korejské mungo placičky, které možná již nejsou tak známé, nicméně o to více stojí za vyzkoušení!

East End Cizra

Vyzkoušejte cizrnu

Cizrna je vůbec nejdéle konzumovanou luštěninou na planetě, neboť je známá již přibližně sedm tisíc let! V mnohých civilizacích vytvářela a stále vytváří jednu z hlavních složek potravy.

Nejdominantnější roli hraje pravděpodobně v kuchyni středního východu, je základem oblíbeného hummusu, na němž si lidé v hojnosti pochutnávali, pochutnávají a pochutnávat budou. A to nejen v orientální kultuře.

Není čemu se divit, že je tak oblíbená. Obsahuje velké množství vlákniny a bílkovin vhodných nejen pro ty vyznávající rostlinnou stravu, ale i jako skvělá alternativa masa. Či ostatně i alternativa mouky - jak jsem výše zmínila, dají se z cizrny upéct perfektní dezerty, díky čemuž se vám podaří snížit množství mouky a do vaší oblíbené pochoutky přidat více bílkovin a ostatních vitamínů a minerálů. Při pečení dezertů tedy můžete použít jednak cizrnu jako takovou, ale i cizrnovou mouku

O benefitech cizrny na lidské zdrav bychom mohli mluvit do nekonečna, pojďme se ale podívat, jak kreativně využít cizrnu v kuchyni!

Ještě jednou bych tedy zmínila hummus, neboť to je skutečně pravděpodobně nejtypičtější jídlo z cizrny. Jeho výhodou je, že se dá připravit na mnoho způsobů - s koriandrem a limetkou, uzenou paprikou, extra porcí chilli či česnekový, ale třeba i pečenou zeleninou, sušenými rajčaty nebo dokonce červenou řepou! Krásně vypadá, když hummus při servírování posypete opraženým sezamovým semínkem a pokapete extra panenským olivovým olejem. 

Další pochoutkou z cizrny je nepochybně falafel, neboli placičky připravené z cizrny. Falafel můžete nachutit podle libosti. Pokud se vám nechce přemýšlet, jaké koření zrovna použít, vyzkoušejte směs koření určenou přímo k přípravě falafelu. 

Luštěniny East End

Mungo fazole

Je hned několik důvodů, proč byste měli mít mungo fazole ve vaší spíži.

Ačkoli velmi malinké, obsahují obrovské množství zdraví prospěšných látek. Například takového hořčíku, kterého máme obecně nedostatek. Dále pak vlákniny a bílkovin. Jednoznačně by je tedy měli do jídelníčku zařadit ti, kteří posilují - hořčík slouží jako účinná prevence proti křečím a bílkoviny zase napomáhají tvorbě a regeneraci svalů. 

Podle tradiční ajurvédy tvoří mungo fazole důležitou složku výživy, neboť se hodí pro všechny tři tělesné typy, pokud jsou tedy připraveny se správným kořením. Ajurveda doporučuje mungo fazole dlouho namáčet a pak dochucovat kořením jako jsou zázvor, kmín, koriandr a kurkuma, které kromě jiného napomáhají ještě lepšímu trávení a vstřebání živin.

Mongo-fazole

V neposlední řadě byste po mungo fazolích měli sáhnout proto, že zkrátka dobře vypadají a pokrm připravený z nich je mnohem zajímavější a výraznější.

Nádherně se hodí do polévky, kdy se částečně rozmixují a částečně nechají v celku. Déle pak vytvářejí krásnou strukturu ve výše zmíněných korejských placičkách či jarních závitcích. A rozhodně vyzkoušejte i do kari - kari připravené s mungo fazolkami, zeleným chilli, zeleninou, kurkumou, koriandrem a limetkou je skvělá osvěžující jarní jídlo, po němž se budete cítit perfektně!

Červená čočka

Hlavním benefitem červené čočky je to, že se nemusí vůbec namáčet na rozdíl od ostatních luštěnin. Oproti ostatním je totiž “holá”. Na druhou stranu má mnohem větší tendenci se rozvařit a někde se můžete dočíst, že zatímco se zelená a černá čočka hodí díky své celistvosti hlavně do salátů a jako příloha, červená čočka se lépe uplatní v polévkách, plackách a kari.

Já bych spíš doporučila, abyste, pokud si přejete použít do salátu, červenou čočku vařili 5 až 7 minut a pečlivě hlídali. Zrnka změní barvu z tmavě oranžové na světle oranžovou až nažloutlou a v tu chvíli byste již měli čočku scedit.

Červená čočka je také plna rostlinných bílkovin a naprosto nabitá vlákninou. Obě dvě tyto složky napomáhají tomu, že člověk zůstane déle sytý. Energie získaná z červené čočky se vstřebává pomalu, tedy po konzumaci pokrmu z červené čočky budete mít mnohem více energie než po nějakém moučném jídle. Podporuje zdravý metabolismus a dobře poslouží i k snižování váhy.

A do čeho se tedy s červenou čočkou můžete pustit? Jednoznačně začněte polévkou z pečené zeleniny a červené čočky. Já ji dělám jak s jogurtem tak kokosovým mlékem a obojí chutná perfektně! Dále pak tradiční a již několikrát zmíněné kari (neboť nikdy neomrzí). Červená čočka oproti cizrně vytváří z kari mnohem krémovitější pokrm, neboť má právě tendenci se rozvařovat. Navíc oproti cizrně dokáže lépe propojit chutě (ačkoli to už trochu záleží na názoru každého). Z červené čočky se dá vytvořit i skvělá pomazánka hodící se do wrapů.

Jak vidíte, variant a možností je zkrátka strašně moc a na našem blogu se vás pokaždé pokaždé pokusíme inspirovat kreativními recepty, v nichž luštěniny ve většině případů rozhodně nebudou chybět! V tomto článku jste se dočetli o cizrně, mungo fazolkách a červené čočce a příště se můžete těšit na povídání o dalších druzích luštěnin!

červená-čočka-east-end

 

Z naší nabídky doporučujeme